Veel voorkomende problemen
We herkennen het allemaal. Je bent thuis of op kantoor aan het werk en je ziet een enorme puinhoop op je bureau liggen. De planken achter je bureau liggen helemaal vol met stapels papier. Ergens tussenin zouden nog wat plantjes moeten leven, maar die heb je al maanden niet gezien. Deze rommel oogt onprettig en leidt je af van het werk. Hoewel je echt niet te beroerd bent om eens in de zoveel tijd even goed op te ruimen vraag je je af: hoe doen andere mensen dit? Waarom hebben zij nooit een rommelig bureau en zijn ze toch niet elke dag aan het opruimen? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen!
Ruim onnodige dingen op
Stap 1 is het opruimen van alle dingen op je werkblad die je niet nodig hebt. Dit betekent niet dat je het weg hoeft te gooien. Het belangrijkste is dat het niet in het zicht ligt. Je kunt het bijvoorbeeld in een bureau ladenkastje stoppen. Ook kun je met extra accessoires een beter georganiseerd bureau creëren. Wanneer je ook hier ruimtegebrek hebt, kun je ook gebruik maken van handige opbergdozen. Zorg voor opbergdozen in dezelfde kleuren. Dat staat minder rommelig dan verschillende kleuren dozen. Stop rondslingerende pennen, potloden, een schaar en eventueel een rekenmachine in bureauhouders. Ook een leuke toevoeging aan je bureau: een magneetrekje en bakjes. Deze kun je vaak bevestigen een eventuele muur of raam achter je bureau of aan een whiteboard.
Organiseer je laden
Als het goed is nu je bureaublad iets opgeruimder. We dalen af naar de verzamelplek voor de overige rommel: de ladekast of ladeblok onder je bureau. Heb je nog geen laden bij je bureau dan raden wij enorm aan deze te nemen. Dit geeft meer ruimte om spullen in op te bergen. Kijk bijvoorbeeld even bij de Ikea kastjes, zoals bijvoorbeeld de Ikea Alex.
Om ervoor te zorgen dat er geen enorme stapels papier in je bureala belanden en je hierin het overzicht verliest, kun je gebruik maken van een lade-inzet in je bureaulades. Je kunt bijvoorbeeld een vaste plek maken in je lade voor je telefoonoplader en oordopjes. Wanneer alles een eigen plek heeft, zul je zien dat je minder vaak dingen kwijt bent en de lade vanzelf georganiseerder wordt!
De ruimte rondom je bureau
Zorg ervoor dat de ruimte rondom je bureau schoon is, dan maak je minder snel van je bureau een zootje. Kijk bijvoorbeeld even of er afval bij je bureaupoten ligt. Ook een goed advies voor veel sloddervossen: zorg ervoor dat je een prullenbak vlakbij je bureau hebt staan. Dit helpt vooral wanneer je merkt dat je veel afval op je bureau verzameld. Hoe verder de prullenbak staat, hoe meer moeite je moet doen om het weg te gooien. Het resultaat is vaak dat het daadwerkelijke weggooien dan minder vaak gebeurd.
Overzicht in je dag
We gebruiken allemaal een manier om onze taken overzichtelijk te maken. De ene doet dit met een fysieke agenda, de ander werkt fijn met een to do lijst op zijn bureau. Ook het klassieke prikbord is hier een voorbeeld van die nog op veel kantoren hangt. Hoewel ook dit netjes kan zijn, verdwijnen papieren vaak onder anderen en oogt een vol prikboard vaak rommelig. Een leuk alternatief kan een whiteboard of een krijtbord zijn. Met speciale whiteboardstifen je hierop schrijven. Wanneer je belangrijke papieren hebt, kun je deze met een magneet hieraan bevestigen. Ook een leuk idee is een pegboard. Hiermee kun je spullen gemakkelijk aan je muur ophangen. Ze liggen dan niet in de weg als je aan het werk bent.
Vind wat voor jou werkt
Alle bovenstaande tips kunnen helpen je bureau beter te organiseren. Maar alleen jij kan je bureau schoon houden. Je zult dus moeten uitvogelen wat voor jou werkt. Sommige mensen maken met zichzelf de afspraak dat ze een keer in de week hun bureau en laden opruimen. Anderen zorgen ervoor dat aan het einde van de dag hun bureaublad leeg is zodat ze de volgende dag letterlijk met een schone lei kunnen beginnen.